Pubers | Haptotherapie Leidscherijn

Pubers

Als voelen en praten niet meer vanzelfsprekend is

Voor een evenwichtige ontwikkeling en groei van een puber, zowel fysiek als emotioneel, is zich veilig voelen van groot belang. Wanneer een puber zich veilig voelt, staat het open voor contact. En zie je vaak dat een puber ‘lekker in zijn of haar vel’ zit. Als een puber uit balans is geraakt, om welke reden dan ook, uit zich dat vaak in lichamelijk klachten of verandering in gedrag. Weinig pubers hebben woorden voor wat hun dwars zit.

Een haptotherapeut kan een puber helpen om contact te maken met wat hem of haar dwars zit. Kan er voor zorgen dat onverwerkte gevoelens aandacht krijgen. Hierdoor leert een puber zichzelf en de wereld om hen heen (beter) kennen en kunnen lichamelijke klachten afnemen. Hierdoor kan een puber zich weer vrij bewegen in de wereld.

In mijn praktijk zoek ik samen met de puber en de ouders/verzorgers uit hoe het kind omgaat met zijn gevoelens en emoties, waar spanning zit in zijn/haar lijf en welke mogelijkheden er zijn om dit op te lossen. Ik werk in mijn praktijk met verschillende werkvormen; praten, lichamelijke oefeningen, spelvormen, speelmateriaal en de aanraking op de bank. Met als doel meer zelfinzicht en van daaruit verandering in gedrag.

De ouders/verzorgers zijn in mijn praktijk vaak minder betrokken bij dit proces. Soms is het echter wenselijk dat pubers thuis verder gaan met mijn adviezen, opdrachten en oefeningen. Het kan betekenen dat er thuis een andere manier van omgaan met elkaar ontstaat en dat er meer tijd met elkaar wordt doorgebracht. In deze gevallen kan het zinvol zijn dat ouders met een bepaalde regelmaat meekomen naar de afspraken.

Ook kan het voorkomen dat een van de ouders/verzorgers een aantal sessies bij mij in de praktijk heeft, om bij zichzelf meer ruimte te maken of inzicht te krijgen. Met als doel dat het kind/puber zich verder op een gezonde wijze kan ontwikkelen.

Pubers en hun ouders kunnen bij mij in de praktijk terecht met verschillende vragen.

Een aantal voorbeelden zijn:

  • Bij gevoelens van angst, onzekerheid, hulpeloosheid, eenzaamheid of boosheid;
  • Als het kind het gevoel heeft voor anderen te moeten zorgen of zich verantwoordelijk voelt voor anderen;
  • Als het kind gevoelig is en het onderscheid tussen eigen voelen en dat van de ander niet (meer) kan maken;
  • Bij gebrek aan zelfvertrouwen;
  • Als er moeite is bij het maken van contact of zich vreemd voelt in contact;
  • Bij bepaalde lichamelijke klachten, zoals bijvoorbeeld buikpijn, hoofdpijn, slaapproblemen, piekeren, en waarvoor geen verklaring is gevonden.
  • Als de puber last heeft van de lichamelijk veranderingen tijdens de puberteit.
  • Als er weinig wordt gepraat en er toch veel gebeurd in het denken en voelen.
  • Het omgaan met een ingrijpende gebeurtenis, zoals pesten, buitengesloten worden, scheiding, overlijden of andere traumatische ervaringen.
  • Het omgaan en kennen van je eigen grenzen met betrekking tot bijvoorbeeld: relaties, alcohol/drugs en ouders.

Praktijkadres

Herman Heijermansstraat 3
3451 AK Vleuten

Contactinformatie

Vormgeving

Website:
Web en Logo